Partenariat

Livre

Chapitre de livre

Deslandes, R. (2009). Family/school/community partnerships: What has been done? What have we learned? International perspectives on contexts, communities and evaluated innovative practices (p.162-176). Routledge.

Article de colloque

Laferrière, T., Breuleux, A., Allaire, S., Hamel, C. & Turcotte, S. (2017). Infrastructure support for boundary crossing and teacher professional development: An activity theory perspective. Annual meeting of the Society for Information Technology and Teacher Education. Austin, États-Unis.
Deslandes, R. & Rivard, M. (2013). Return to school of dropout single mothers: A School-Family-Community Partnerships Perspective. 9th International Conference of European Research Network about Parents in Education (ERNAPE) (p.213-236). Lisboa, Portugal: Caminhos Romanos.
Laferrière, T. & Breuleux, A. (2015). Scalability at the System Level Through a Shared Problem and Partnership Across Levels. American Educational Research Association (AERA). Chicago, États-Unis.
Laferrière, T. (2014). Systemic Scalability through Partnership Across Levels. 18th annual Knowledge Building Summer Institute. Québec, Canada.

Article de revue

Article de magazine

Manningham, S. (2010). Une histoire de partenariat qui se construit au fil des mois et des expériences partagées. Le Bulletin. DIALOG Réseau de recherche et de connaissances relatives aux peuples autochtones.

Communication

Barma, S., Lessard, A., Laferrière, T. & Breuleux, A. (2018, avril). Analysis of participation in educational partnerships in light of activity theory. Paper presentation Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), New York, USA.
Laferrière, T., Barma, S., Bernard, M., Trépanier, C. & Vincent, M. (Accepté). Boundary spanning among educational partners in the service of equality of opportunity. Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), San Antonio, Texas.
Cantin, G. & Morache, C. (2015). Des outils pour l'enseignement de la compétence à établir une relation de partenariat avec les parents en éducation à l'enfance. Communication présentée Congrès annuel de l'Association pour la recherche et la formation en éducation familiale (AIFREF), Bilbao, Espagne.
Cantin, G. (2015). Formation et développement professionnel des éducatrices pour l'établissement d'une relation de partenariat avec les parents. Communication présentée Séminaire doctoral international interdisciplinaire, Lyon, France.
Lessard, A., Bourdon, S. & Ntebutse, J. (2016). La part des alliances éducatives au sein du dispositif de prévention du décrochage scolaire Accès 5 dans l’amélioration de la réussite scolaire. Symposium sur le rôle des acteurs et des alliances dans les processus de décrochage et de raccrochage scolaires au Congrès international d’Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation, Mons, Belgique.
Laferrière, T., Breuleux, A., Turcotte, S., Allaire, S. & Hamel, C. (2007). Network-supported university-school partnerships: Innovative professionnal practice in remote networked school. Communication présentée dans le cadre du congrès de la Society for Information Technology & Teacher Education (SITE), San Antonio.
Deslandes, R., Lemoyne, J., Rivard, M., Trudeau, F., Roy, V. & Blanchette, S. (2014, avril). Preparing Schools and Day Care Stakeholders to Promote Healthy Environments in a School-Community-Partnerships Perspective : Evaluating the Contribution of Awareness Sessions. Communication 17th International Roundtable on School, Family, and Community Partnerships. Advancing Partnerships : Nrw Research, Important Policies, & Innovative Practices, Philadelphia, États-Unis.
Minassian, L. & Dumoulin, C. (2016). Quelle évaluation de la politique de lutte contre le décrochage en France et au Québec ? Le cas des alliances éducatives. Association pour le développement des méthodologies d'évaluation en éducation (ADMÉE), Lisbonne, Portugal.
Deslandes, R., Barma, S., Trépanier, C. & Manningham, S. (2014, octobre). School-community-NGO partnership and the change lab approach. Article In Laferrière, T. Symposium 17: Systemic analysis of innovative research and intervention: The CRIRES case. Conducted at the 4th International Congress of ISCAR, Sydney, Australia. October 2nd, 2014., Sydney, Australie.
Larouche, C. & Laferrière, T. (2014). School-District-Governement-Partnerships and Participation. Communication Communication présentée dans le cadre du 4th Congress of the International Society for cultural and activity research Inventing the future, Sydney, Australie.
Larouche, C. & Savard, D. (2015). School-District-Government Partnerships and Participation. Communication Symposium Socio-technical designs for improving participation and educational success in the classroom and beyong, dans le cadre du 43e Congrès de la Société canadienne pour l’étude de l’éducation et du 84e Congrès des sciences humaines, Ottawa, Canada.

Rapport