Équité

Système d­­­’activité: 

Chapitres de livre

Resta, P. & Laferrière, T. (2008). Issues and challenges related to digital equity. In J. Voogt & G. Knezek, International handbook of information technology in elementary and secondary education (1e ed., p.765-778). Springer Publishing. doi:10.1007/978-0-387-73315-9
Laferrière, T. & Resta, P. (Sous presse). Overview of the digital equity section. In J. Voogt, G. Knezek, R. Christensen & K. Lai, International handbook of information technology in elementary and secondary education (2e ed.). New York, USA: Springer.
Laferrière, T. & Resta, P. (2018). Section Introduction: Issues and Challenges Related to Digital Equity. Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (1e ed., p.283-286). New York, États-Unis: Springer International Handbooks of Education. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-53803-7_105-1
Groleau, A. & Pouliot, C. (2017). WISE preservice teachers discussing social and economic disparities during a discussion game dealing with nanotechnologies. In J. Bencze, Science and Technology Education Promoting Wellbeing for Individuals, Societies and Environments (p. 555-564). Dordrecht, Pays-Bas: Springer.

Articles de colloque

Deslandes, R. (2006). Collaboration école-famille : défis sociaux et scolaires. Actes du Colloque « Les États généraux de l’éducation : dix ans après. L'accès, la réussite et l'égalité : constats et perspectives d'avenir » (p.145-168). Québec, Canada: Centrale des syndicats du Québec.
Latulippe, K., Hamel, C. & Giroux, D. (2017). Pour des outils de cybersanté inclusifs: une recherche-action participative pour éviter le fossé numérique. 7e Congrès de l'Association Internationale pour la formation, la recherche et l'intervention sociale (AIFRIS). Montréal, Canada.
Laferrière, T. & Breuleux, A. (2017). The digital use divide and knowledge building. Proceedings of the CSCL 2017: Computer-supported collaborative learning. Making a difference: Prioritizing equity and access in CSCL (vol.2, p.613-616). Philadelphie, États-Unis. doi:https:dx.doi.org/10.22318/cscl2017.91

Articles de revue

Latulippe, K., Hamel, C. & Giroux, D. (2017). Social health inequalities and e-health: A systemic review of the literature. Journal of Medical Internet Research, 19(4), 1-14. doi:10.2196/jmir.6731
Pouliot, C. (2019). Speaking out about inequities. Cultural studies of science education. doi:10.1007/s11422-019-09912-3

Communications

Laferrière, T., Barma, S., Bernard, M., Trépanier, C. & Vincent, M. (Accepté). Boundary spanning among educational partners in the service of equality of opportunity. Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), San Antonio, Texas.
Laferrière, T. (2017). Digital equity: A challenge for all countries. Brown Bag Presentation Harvard Graduate School of Education, Cambridge, Massachusetts.
Latulippe, K., Hamel, C. & Giroux, D. (2017). Inégalités de santé et cybersanté: synthèse des articles théoriques et empiriques. 14e édition des Journées de la recherche du Réseau Québécois de recherche sur le vieillissement, Montréal, Canada.
Anne, A. (2017). Science ouverte et justice cognitive : Vers un droit pour tous à la science ? Présentation sur invitation Midi-conférence de la Communauté d’entraide en éducation (CREÉ) de Faculté des sciences de l'éducation de l’université Laval, Québec, Canada.

Rapports