Conversation

Chapitres de livre

Laferrière, T. (2010). Teacher development through participation in a virtual community of support and communication. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (vol.2010, p.2272–2279). Chesapeake, Virginie: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Disponible: http://www.editlib.org/p/33703
Groleau, A. & Pouliot, C. (2017). WISE preservice teachers discussing social and economic disparities during a discussion game dealing with nanotechnologies. In J. Bencze, Science and Technology Education Promoting Wellbeing for Individuals, Societies and Environments (p. 555-564). Dordrecht, Pays-Bas: Springer.

Articles de colloque

Resta, P., Patru, M., Breuleux, A., Laferrière, T. & Davis, N. (2008). Engaging the conversation with stakeholders on an expansive definition of e-learning. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (vol.2008, p.2470-2474). Chesapeake, Virginie: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Disponible: http://www.editlib.org/p/27584

Articles de revue

Blain-Brière, B., Bouchard, C. & Bigras, N. (2014). Executive functions’ role in pragmatic skills of preschool children. Frontiers in Developmental Psychology. doi:10.3389/fpsyg.2014.00240
Allaire, S. & Hamel, C. (2009). L'échafaudage du discours collaboratif en ligne d'enseignants dans un contexte de développement professionnel formel. Revue des sciences de l'éducation de McGill, 44(3), 467-487. doi:https://doi.org/10.7202/039950ar
Papi, C. (2016). Le deuil, moment de « consocréation » numérique? Interfaces numériques, 5(3), 531-552. Disponible: http://r-libre.teluq.ca/1117/
Cantin, G., Charron, A., Lemire, J. & Bouchard, C. (2017). Observer et soutenir la qualité des interactions en maternelle. Dossiers des sciences de l'éducation, (37), 69-86. doi:10.4000/dse.1831
Papi, C. (2017). Vers une communauté d’affects numériques source de mieux-être? Revue française des sciences de l’information et de la communication, 11. doi:10.4000/rfsic.2928

Articles de magazine

Communications

Breuleux, A. (2017). Collaborative reflective discourse in a teacher PLC: Capturing the conversational regime. . Teacher Discussions of Problems of Practice: Conceptualizing and Investigating “Productive” Pedagogical Discourse. Interactive poster session accepted for presentation at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), San Antonio, Texas.
Duval, S. (2016, mai). La qualité des interactions dans les classes d'éducation préscolaire et les fonctions exécutives des enfants de cinq ans. Communication présentée au congrès de la société canadienne pour l'étude de l'éducation [SCÉÉ]., Calgary, Canada.
Duval, S. (2016, novembre). La qualité des interactions en classe et les fonctions exécutives. Communication présentée au 35e congrès de l’AÉPQ, Montréal, Canada.
Hamel, C., Duval, S. & Bouchard, C. (2016). La qualité des interactions en classe: Regards croisés sur les pratiques enseignantes en éducation préscolaire. Association canadienne-française pour l'avancement des sciences (ACFAS), Montréal, Canada.
Dubois, M., Duval, S. & Bouchard, C. (2016, mai). Lien entre la qualité des interactions en maternelle et les comportements prosociaux des enfants 5 ans. Communication présentée 84e congrès de l’ACFAS, Montréal, Canada.