Concept

 
Participation dans le groupe ou la classe
Participation dans l’école

Vertical Tabs

Articles de revue

Barma, S., Lacasse, M. & Massé-Morneau, J. (2015). Engaging discussion about climate change in a Quebec secondary school: A challenge for science teachers. Learning, Culture and Social Interaction, 4, 28-36. doi:https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2014.07.004
Deslandes, R., Joyal, F. & Rivard, M. (2011). Les représentations des parents et des enseignants relatives aux compétences transversales. Revue des sciences de l'éducation, 37(2), 403-422. doi:https://doi.org/10.7202/1008992ar
Jeziorski, A. & Therriault, G. (2018). Students' Relationships to Knowledges, Place Identity and Agency Concerning the St. Lawrence River. Journal of Curriculum Studies, 51(1), 21-42. doi:https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1542030
Jonnaert, P. & Therriault, G. (2013). Curricula and curricular analysis: Some pointers for a debate. PROSPECTS, 43(4), 397-417. doi:10.1007/s11125-013-9285-7

Articles de colloque

Amboulé Abath, A. (2015). Le leadership éducationnel dans la francophonie : un concept à opérationnaliser dans les pays africains. Colloque international de l'AFIRSE : Recherche en éducation : Continuité, rupture ou limites (p.391-408). Montréal, Canada: UQAM.

Communications

Baril, D. & Bourdon, S. (2014, juin). L'ambivalence intergénérationnelle : un concept stimulant pour saisir les relations parents-enfants des jeunes adultes de passage à la FGA. Communication Congrès de l'Association internationale d'orientation scolaire et professionnelle, Québec, Canada.
Barma, S., Vincent, M. & Massé-Morneau, J. (2015, septembre). Understanding the origins of concepts as tools for students: the rationality island as a promising model. Article Paper presented in Barma, S. Ssymposium 1 “STEM in Science curriculum reforms and educational policies as a (co)-designed activity”. At the 2015 European Research Science Education Research Association Conference (ESERA)., Helsinki, Finlande.
Bernard, M. (2015). Conceptualisations du vivant dans l’enseignement de la biologie. Communication Colloque international “Le vivant comme histoire : génération, régénération, émergences…”, Nantes, France.
Bernard, M. & Albert, M. (2015, octobre). The concepts of life and living organisms in official curricula from preschool to high school in Quebec and France. Communication S.Net Conference 2015: From Nanotechnologies to Emerging Technologies: Toward a Global Responsibility, Montréal, Canada.
Larouche, C. & Savard, D. (2013, juin). Development of a Typology of Conceptions of Universities With a View to Evaluate Their performance : Types of Governance and Significant Realities. Communication Congrès annuel de la SCÉES, Congrès des sciences humaines du Canada, Victoria, Canada.

Livres

Chapitres de livre

Guimarães, G. & Oliveira, I. (2018). How kindergarten and elementary school students understand the concept of classification. In A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris & E. Paparistodemou, Statistics in early childhood and primary education (p.129-146). Singapour, Singapour: Springer.
Laferrière, T., Breuleux, A., Inchauspé, P. & Beaudoin, J. (2005). L’école éloignée en réseau, un concept nouveau axé sur la réussite scolaire pour les jeunes de petits villages québécois. In L. DeBlois & D. Lamothe, La réussite scolaire : comprendre et mieux intervenir (p.97-107). Québec, Canada: Presses de l'Université Laval.